Retina Pigment Epithelial Dystrofi (RPED)/
Central Progressiv Retina Atrofi (CPRA)

Øjets baggrund.
N: Mørkt Tapet. L: Lysende Tapet. P: Synsnervens indmunding i nethinden, Papillen. A og V: Nethindens blodårer forgrener sig ud i nethinden. C: Centralt område i nethinden.

Normal nethinde hos en Greyhound.

Sygdommen

• Retina Pigment Epithelial Dystrofi, tidligere kaldet Central PRA, betyder et fremadskridende svind i det lag af nethinden, der benævnes pigment epitheliet. Ved hvalpens fødsel og i de første leveår fungerer nethinden normal, og først hos den midaldrende hund optræder tegn på nedsat syn.
  • Sygdommen optræder hos et større antal racer, men overvejende jagt- og arbejdshunde, som f.eks. Border Collie, Briard, Engelsk Setter, Golden og Labrador Retriever, Irsk Setter og Shetland Sheepdog.
  • Under sygdommens udvikling angribes andre af nethindens lag, og også det inderste lag der indeholder fotoreceptorerne.

Symptomer

• En alvorlig nedsættelse af synet er ikke almindeligt, som vi ser ved hunde med PRA,  og optræder almindeligvis først hos den midaldrende hund.
  • Den angrebne hund viser først tegn på et nedsat centralt syn, hvor den fint følger genstande i bevægelse. Stillestående genstande ser hunden dårligt, og holder undertiden hovedet lidt på skrå for at benytte det perifere syn.
  • Jagthunde følger ofte en fugl i faldet, men kan kun finde fuglen ved hjælp af lugtesansen.
  • Der er kun en lille forskel på nat- og dagsyn.
  • Sygdommen når sjældent at udvikle sig til blindhed.

Labrador, 5 år med pigmentpletter langs blodårerne

Behandling

• Der findes ingen behandling, som kan forsinke, standse eller vende det fremadskridende tab af synet.

Diagnosen

• For at stille en korrekt diagnose, skal hunden undersøges af en dyrlæge, der er medlem af Den Danske Dyrlægeforenings panel.

Årsagen

• Sygdommen er mistænkt for at være arvelig, men arvegangen er ukendt.

Arvegangen er muligvis en dominant nedarvning med ufuldstændig gennemtrængning.
    Mangel på E-vitamin i foderet kan også have indflydelse på udvikling af sygdommen,
    eller måske er der tale om en arvelig sygdom, hvor hunden ikke kan omsætte E-vitamin i
    stofskiftet.

Hvordan udryddes RPED/CPRA ?

• I Storbritannien, hvor sygdommen tidligere har været meget udbredt blandt nogle racer, er det ved selektiv avl over en årrække lykkedes at nedbringe frekvensen hos store populationer af hunde fra 12% til 2 %.
  • Hunde med sygdommen og deres afkom, bør ikke benyttes i avlen.
  • Ved øjenlysninger er RPED/CPRA en af de sygdomme, der registreres og angives på øjenattesten.

Border Collie, 4 år - utallige brunlige pigmentpletter i nethindens lysende tapet. Blodårerne er tynde og synsnervens indmunding i nethinden (Papillen) er gråhvid.

Øjenlysninger

• De individuelle undersøgelser foregår på paneldyrlægens klinik, og tid til en undersøgelse bestilles telefonisk.
  • De kollektive undersøgelser arrangeres af paneldyrlægerne eller specialklubberne og annonceres løbende i specialklubbernes medlemsblade, i DKK`s HUNDEN og på DKK`s hjemmeside.
  • Ved undersøgelsen benyttes specielt udstyr, og hundens øjne dryppes forinden med et middel, der udvider pupillen.
  • Undersøgelsen er smertefri og uden ubehag for hunden.