Arvelige øjensygdomme hos hunde
Undersøgelse og bekæmpelse

Dansk Selskab for Veterinær Ophthalmologi og Dansk Kennel Klub

Dansk Selskab for Veterinær Ophthalmologi (DSVO) og Dansk Kennelklub (DKK) har siden 1975, i et nært samarbejde med specialklubberne, arbejdet aktivt med påvisning og registrering af arvelige øjensygdomme hos danske hunde.

Dansk Selskab for Veterinær Ophthalmologi

Dansk Selskab for Veterinær Ophthalmologi er et fagligt forum for dyrlæger med særlig interesse for øjensygdomme hos dyr.
Selskabets opgave er bl.a. at fremme kendskabet og medvirke aktivt til at bekæmpe arvelige øjensygdomme, hvilket foregår i et samarbejde med organisationer i ind- og udland om øjensygdomme hos dyr.
Selskabet omfatter Den Danske Dyrlægeforenings panel, der efter en lang og omfattende uddannelse er kvalificeret til at foretage undersøgelser vedrørende arvelige øjensygdomme og udfærdige attester til brug for DKK`s og specialklubbernes registrering.

Information

Dansk Kennel Klub har igennem årene ydet en betydelig støtte til specialklubbernes arbejde i bekæmpelsen af arvelige øjensygdomme, og et stigende antal klubber tilslutter sig dette program.
DSVO og DKK bestræber sig på at formidle den bedst mulige information til specialklubber, opdrættere og hundeejere om arvelige øjensygdomme, og hvad disse sygdomme betyder i avlsmæssig henseende.
Specialklubben spiller her en afgørende rolle i den videre formidling af disse oplysninger til opdrættere og ejere.

Arvelige øjensygdomme

Internationalt foregår der en stadig forskning i arvelige øjensygdomme hos hunde, men der kan være uklarheder, når det gælder et endeligt bevis for arvelighed og nedarvning.
Mange øjensygdomme er ikke medfødte eller optræder tidligt, hvorfor det ofte ikke er muligt at undersøge et tilstrækkeligt antal beslægtede individer.
En DNA-test vil forhåbentlig i fremtiden kunne afsløre hunde i mange racer, der er bærere af PRA
I Danmark foretager DKK en EDB registrering af diagnosticerede øjensygdomme hos undersøgte hunde, og det betyder bl.a., at vor viden om de enkelte øjensygdommes forekomst hele tiden føres a`jour, og specialklubben holdes løbende orienteret herom.

Arvelighed

En øjensygdom mistænkes for at være arvelig, når eet eller flere af følgende forhold er opfyldt:

• Sygdommen optræder hyppigere end hos andre racer.
  • Et stigende antal tilfælde viser sig inden for racen.
  • Et stigende antal tilfælde viser sig inden for beslægtede linier i forhold til ubeslægtede.
  • Sygdommen viser sig med karakteristiske forandringer og en bestemt placering af disse forandringer i øjet.
  • Sygdommen indfinder sig i en bestemt aldersgruppe og med et forudsigeligt forløb m.h.t. udvikling og tid.
  • Sygdomsforandringerne har et udseende, der hos andre racer er bevist som værende en arvelig øjensygdom.

Øjenlysninger

Undersøgelserne for de arvelig øjensygdomme foregår på de godkendte dyrlægers klinikker og ved kollektive undersøgelser arrangeret af dyrlægen eller specialklubber.
Ved kollektive undersøgelser udveksler dyrlægerne viden og erfaring, og en værdifuld kontakt og direkte kommunikation mellem dyrlægerne og opdrætterne samt de enkelte hundeejere er samtidig etableret.
Ved en øjenundersøgelse får ejeren med det samme resultatet og udstedt en attest.

Collie, 1 år med Chorioretinal Dysplasi.
Til venstre for synsnervens papil er der et blegt og lid uklart område, hvor nethindens lysende tapet mangler. Blodårerne i den bagved liggende årehinde kan ses. Blodårerne over synsnerven er mere snoede end i et normalt øje.

Skal min hund øjenundersøges ?

For at sikre et godt resultat i bekæmpelsen af de arvelige øjensygdomme er det afgørende, at så mange hunde som muligt inden for den enkelte race bliver undersøgt.
Opdrættere kan kun avle sygdomsfrie hunde, hvis de har den nødvendige viden om bl.a. arvelige øjensygdomme indenfor deres race.
Mange arvelige øjensygdomme kan først med sikkerhed diagnosticeres i en forholdsvis sen alder.
Derfor er det nødvendigt med undersøgelser af avlsdyr mindst een gang årligt, og altid forud for en parring.

Mellem Schnauzer, 6 år.
Medfødt grå stær i de bagerste del af linsen.

Hvor og hvem foretager øjenundersøgelser ?

Dansk Kennelklub og Specialklubberne oplyser navne og adresser på dyrlæger, der er medlemmer af Den danske Dyrlægeforenings panel.
Oplysninger om kollektive øjenlysninger arrangeret af en øjendyrlæge, DDK eller en specialklub offentliggøres i DKK`s "Hunden", DKK`s hjemmeside og specialklubbernes medlemsblade.

Hvilke arvelige øjensygdomme bekæmpes i Danmark ?

• Progressiv Retina Atrofi (PRA)
  • Central PRA (Retina Pigment Epithelial Dystrofi)
  • Retina Dysplasi (RD)
  • Cataract
  • Linseluksation
  • Persisterende Hyperplastisk Tunica Vasculosa Lentis og Persisterende Hyperplastisk Primær Vitreus (PHTVL/PHPV)
  • Distichiasis
  • Persisterende pupilmembran
  • Collie Eye Anomali
  • Cornea Dystrophi

Puddelbl., 9 år med PRA.
Sekundær linseluksation - Linsen er delvis ude i det forreste øjekammer.

Ved en såkaldt øjenlysning bliver der undersøgt for alle ovennævnte sygdomme.
Inden undersøgelsen udfyldes en speciel attest med ejers og hundens data, og attesten underskrives af ejer og dyrlæge. Hundens stambog skal derfor altid medbringes.

• Øjenundersøgelsen er uden ubehag for hunden og kan foretages inden for 20-30 minutter, og indledes ved at dryppe øjnene med dråber, der udvider pupillen.
  • Øjendyrlægen belyser herefter hundens øjne med en lysstav eller transilluminator for at se, om der er større unormale forhold ved øjet og øjenlågene.
  • Efterfølgende undersøges med et biomikroskop/spaltelampe, der har en forstørrelse på 10-25 x. Med dette mikroskop findes de mindste unormale forhold i øjenlågene, hornhinden, forreste øjenkammer, iris, linsen og den forreste del af glaslegemet.
    Unormale forhold kan være distichiasis, manglende åbning til tårekanalen, persisterede pupilmembran, cataract, PHTVL/PHPV eller degenerationer i glaslegemet.

• Ved hjælp af et indirekte oftalmoskop og en linse holdt foran øjet, undersøges
    afsluttende nethinden og synsnervens indmunding i nethinden.
    Ved denne del af undersøgelsen kan findes PRA, Retinal dysplasi, CEA, Nethinde-
    løsning og andre unormale forhold i det bagerste segment af øjet.

• Ejer får originalattesten, DKK og specialklub får en kopi, og dyrlægen beholder en kopi.